FRANCHISING
Franchising is een opkomende trend
waarbij ketens van winkels en andere commerciële activiteiten in de
markt gezet worden waarbij ondernemers gebruikmakend van de
marketingformule van de franchiseketen een relatief eenvoudige entree
kunnen maken als zelfstandig ondernemer.
" Je hebt goede ondernemers en je
hebt slimme ondernemers. Een franchisenemer valt onder de categorie
slimme ondernemers"
l Het
voordeel van franchising is dat een groot deel van de activiteiten die
een individueel ondernemer zelf moet doen uit handen wordt
genomen door de centrale organisatie ( franchisegever ) . Dit betreft
het marketingbeleid, ondersteuning bij de bedrijfsvoering,
automatisering, vergunningen, administratie, opleidingen etc.
l Verder
maakt de ondernemer als franchisenemer gebruik van de schaalvoordelen
van een centrale inkooporganisatie en gunstige service contracten met
leveranciers.
l Niet
te verwaarlozen is het effect van het op grote schaal gezamenlijk
organiseren van marketingactiviteiten en media uitingen.
l Voor
de centrale activiteiten betaalt de ondernemer de franchisegever een
vergoeding die in een positieve verhouding staat tot de kosten en het
effect dat de ondernemer zelfstandig zou kunnen realiseren.
Conclusie
Het aansluiten bij een
franchiseorganisatie heeft duidelijke voordelen met betrekking tot
eigen inzet, financiën, inkoop en resultaat.
Een interim manager van Future
Class Management
heeft zeer veel ervaring met
het opzetten en aansturen van grote franchiseorganisaties. Deze
expertise is een van de voorbeelden waarbij kosten voor de inzet van
een interim manager binnen zeer korte tijd terugverdiend kunnen
worden.
l
Terug naar homepage